Mezenská predkladá zákon na ochranu spotrebiteľov pred energetickými gigantmi

05.06.2013 Bratislava

Na aktuálnej schôdzi parlamentu je predložený dôležitý zákon poslankyne hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé ľudia Heleny Mezenskej naprávajúci nerovnocenný - vzťah medzi dodávateľmi energii na jednej strane a občanmi – spotrebiteľmi na strane druhej.
Návrh poslankyne Mezenskej zavádza zmenu v prístupe k neoprávneným odberom energií. Podľa súčasného zákona, ak dodávateľ energií zistil, že občan má porušenú plombu meracieho zariadenia, automaticky mu naúčtuje neoprávnený odber bez toho, že by musel občanovi dokazovať, že zariadenie si poškodil on sám. Keďže zariadenia sú ľahko prístupné, umiestnené v spoločných priestoroch alebo na plotoch rodinných domov, stačí neprajný alebo zlomyseľný sused alebo vandal a prekvapí vás účet na niekoľko tisíc eur, ktorý budete musieť zaplatiť. Mezenská odstraňuje tvrdosť zákona a mení druh zodpovednosti z objektívnej na subjektívnu. Po novom bude musieť byť samotnému občanovi dokázaná vina predtým, ako mu bude uložená sankcia.. „Dôvodom navrhovanej zmeny je záujem chrániť slabšiu stranu spotrebiteľa. Verejnosti sú známe mnohé medializované prípady, kedy po poškodení meračov energie na verejne prístupných miestach a častiach domov alebo bytových domov odberateľov im boli vyrubené pokuty rádovo v tisícoch eur bez toho, aby bol zistený samotný páchateľ, ktorý škodu spôsobil. Odberatelia, ktorí poškodeniu meračom nemohli zabrániť, tak boli nútení platiť vyrubené pokuty bez toho, aby im bola dokázaná vina. Náhradu škody, ktorá dodávateľom energie vznikla musí často krát platiť ten, ktorý ju v skutočnosti nespôsobil,“ odôvodňuje Mezenská.
Poslankyňa ide v ochrane a podpore spotrebiteľa ďalej aj v prípade zaplatenia preplatkov platieb za energie, ktoré spotrebiteľovi prináležia. Po novom tak bude musieť dodávateľ vrátiť občanovi preplatok do 30 dní od zistenia preplatku. „V súčasnosti platnej právnej úprave nie je výslovne uvedené, že ak na základe vyúčtovania platieb za dodávku energií uhradených v príslušnom zúčtovacom období vznikne preplatok, je ho dodávateľ povinný odberateľovi vrátiť,“ vysvetľuje poslankyňa. Tá zároveň v návrhu rozširuje možnosti mimosúdneho riešenia sporov medzi odberateľmi a dodávateľmi energií a to tým, na mimosúdne riešenie sporov sa budú môcť obrátiť aj odberatelia tepla či vody a takéto riešenie sporov bude musieť skončiť písomným dokladom o tom, či bola alebo nebola uzavretá dohoda.
Návrh zákona posilňuje aj práva spotrebiteľa v prípadoch reklamácie tovaru, ktorý si zakúpil. Dnes totiž nie sú zriedkavé prípady, kedy reklamáciu občana - spotrebiteľa predajca či distribútor tovaru zamietol bez udania dôvodu. Mezenská ukladá predávajúcemu povinnosť reklamáciu odôvodniť. „V lehote 30 dní musia byť splnené obe zákonné povinnosti, a teda, že musí byť vydaný doklad a musí byť náležite odôvodnený. Úprava reaguje na prípady, kedy predávajúci vybavil reklamáciu len fakticky a to tým, že v zákonnej lehote vydal doklad, že sa reklamácia zamieta, bez toho, aby uviedol pádne dôvody a podporné argumenty preukazujúce správnosť výsledku reklamačného konania,“ tvrdí Mezenská.

H. Mezenská
 

Vyberte región